CRI

شاخص تشخیص رنگ یا CRI چیست ؟

(Color Rendering Index)  به صورت اختصار CRI یا شاخص تشخیص رنگ ، واحدیست برای نشان دادن کیفیت منابع نوری در قدرت تفکیک رنگ‌های مختلف از یک طیف رنگی . سی‌آر‌آی را به صورت عددی از ۰ تا ۱۰۰ و با علامت Ra در مشخصات منبع نور نشان می‌دهند (عدد بالاتـر کیفیت تفکیک رنگ بالاتــر) . نور روز به عنوان مرجع مقایسه دارای ۱۰۰ = Ra یعنی بهترین نور برای تفکیک رنگ بشمار می‌رود که توسط چشم انسان قابل تشخیص می‌باشد…

این پارامتر از سال ۱۹۳۱ میلادی توسط کمیته بین‌المللی کمیسیون روشنایی تدوین شد، در آخرین نگارش انجام شده‌ی آزمایش‌های سی‌آرآی، منابع نوری از سال 2015 میلادی بر روی ۹۹ رنگ تست می‌شوند. جالب است بدانید که لامپ‌های رشته‌ای و لامپ‌های هالوژن دارای ۱۰۰ = Ra می‌باشند!!! که از این حیث رتبه اول را به خود اختصاص داده‌اند که متاسفانه با اینکه نور بسیار با کیفیتی را تولید میکنند به علت راندمان بسیار پایین این نوع لامپ‌ها تولید آن‌ها روز به روز محدودتر می‌شود و جای خود را به محصولات ال‌ای‌دی می‌دهند.

با پیشرفت روز به روز محصولات روشنایی ال‌ای‌دی و ‌اوال‌ای‌دی در جهان و سازندگان مطرح چیپ‌های ال‌ای‌دی دنیا رفته رفته چیپ‌های ال‌ای‌دی به سی‌آر‌آی ۱۰۰ نزدیک و نزدیک‌تر می‌شوند. امروزه عموم منابع نوری در دنیا داری CRI قابل قبول حدود ۸۰ هستند که عددی خوب به حساب می‌آید پس نگران خریدهای خود نباشید!!! ضمن اینکه برندهای مطرح سارنده چیپ‌های ال‌ای‌دی دنیا که راجع به آن صحبت کردیم سی‌آر‌آی بالاتر از ۹۹ را به خود اختصاص داده‌اند که برای مشتری‌های حرفه‌ای مانند: سالن‌های آرایش ، گالری‌های هنری ، موزه‌ها ، بوتیک های لباس و حتی ترمیم کنندگان آثار هنری عالی به نظر می‌رسند.
ضمن اینکه یکی از عوامل اصلی ارزش‌گذاری چیپ‌های ال‌ای‌دی مشهور در دنیا میزان CRI بالای آن‌ها می‌باشد که طبیعتاً دارای کیفیت و قیمت بالاتری هستند.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *