جنس-سقف-کشسان

اجرای سقف‌های کشسان

سقف کشسان

تاریخچه سقف کشسان

شرکت فرانسوی باریسول در سال 1967 برای اولین بار تاسیس شد. این شرکت در حال حاضر با نزدیک به 50 سال قدمت یکی از باسابقه‌ترین و پایدارترین شرکت‌های تولید کننده سقف کاذب در جهان است. بسیاری از فناوری‌های نوآورانه‌ای که امروز به نام سقف‌های کششی و کشسان شناخته می‌شود از ابداعات این شرکت است. اولین ثبت اختراع باریسول در زمینه سقف‌های کشسان در سال 1975 صورت گرفت.

سقف کشسان چیست؟

سقف کشسان نوعی ورق قابل انعطاف با ترکیب 95 درصد پی وی سی غیر قابل اشتعال و پنج درصد پلاستیک است که بوسیله حرارت کنترل شده در فضای مورد نیاز تثبیت می‌شود. ورق‌های کشسان بر خلاف سایر سقف‌های کاذب سنتی تنها از طریق محیط یا دیواره‌های سازه نصب می‌شود. نصب آن سریع، آسان و ایمن بوسلیه ریل‌های آلومینومی صورت می‌گیرد و تحمل ۲۰۰ کیلو گرم بار در هر متر مربع را دارد. این پوشش سقف کششی دارای ضخامت حداکثر ۰٫۸ تا ۱ میلی متر بوده و با ۱۵۰ شید رنگی ارائه می‌شود.

سقف کشسان انواع مختلف دارد و در فضاهای مختلف از مسکونی گرفته تا تجاری و صنعتی با ابعاد مختلف قابل اجرا و پیاده سازی است. سقف کشسان دارای مزیت‌های منحصر بفردی نسبت به سایر سقف‌های کاذب است. این فناوری جدید به آسانی و سریع نصب می‌شود، قابل بازیافت است و با محیط زیست به خوبی سازگاری دارد، ایمن و ضد حریق است. ضد آب می‌باشد و کمترین میزان جذب گرد و غبار را دارد، قابلیت عبور نور را داشته و به روش‌های متعدد قابل نورپردازی است.

قابلیت کشسانی

کشش نرمال پارچه‌های کشسان بین 5 تا 7 درصد تعیین شده است.
به وسیله‌ی جت هیتر که ابزار مخصوص نصب این نوع پوشش سقفی است می‌توان حد اکثر 7 درصد کشش ایجاد کرد، کشش بیش از حد تعیین شده موجب بهم ریختن شکل طرح چاپ شده روی آن می‌شود یا موجب پاره شدن آن خواهد شد.

بهترین فضا برای نصب

سقف‌های کشسان را در هر فضایی می‌توان نصب کرد؛ اما بهتری فضا برای آن باکس‌های کناف است که بسیار کاربرد دارد.

سقف کشسان
سقف کشسان باریسول

اجزای سقف کشسان

هارپون (Harpoon) : پروفیلی از جنس پی وی سی، همپایه پارچه کشسان است که برای اتصال به لبه‌ی پروفیل‌های نصب شده در دور سقف بر دور تا دور پارچه کشسان دوخته می‌شود. هارپون کارخانه‌ها از نظر جزییات با هم متفاوت هستند اما ماهیت کلی آنها یکی است.

هارپون
اجزای سقف کشسان

دوخت هارپون توسط جریان الکتریسیته با فرکانس بالا به یکدیگر جوش داده می‌شود و مولکول‌های آنها با هم درگیر می‌شوند.

انواع سقف کشسان

سقف کشسان چاپی
سقف کشسان لاکر (براق)
سقف کشسان ترنس (ساده)
پر طرفدارترین سقف کشسان نوع چاپی آن است که بدلیل طرح‌های نامحدود و نورپردازی جذاب در بیش از 90 درصد از پروژه‌ها از این سقف کشسان استفاده می‌شود.

سقف کشسان لاکر (براق)

این نوع سقف کشسان معمولا برای فضاهای کوچک و فانتزی کاربرد خاصی دارد به این صورت که به گسترش و بزرگ کردن فضا کمک خیلی زیادی می‌کند. بیش از 150 کد رنگ در این نوع سقف قابل پیاده سازی است. و در مقابل رطوبت و نور محیط‌هایی مثل استخر و حمام، بسیار مقاوم و کارایی خود را حفظ می‌کند.

سقف کشسان لاکر
سقف کشسان لاکر

سقف کشسان ترنس (ساده)

در سقف کشسان ترنس هیچگونه طرحی بر روی آن چاپ نمی‌شود و به صورت کاملا ساده و تک رنگ هستند.
به دلیل عدم چاپ طرح بر روی آن دارای زیبایی خاصی بوده و نور را چندین برابر بیشتر نسبت به نوع چاپی از خود عبور می‌دهند.
علاوه بر نورپردازی ساده امکان نورپردازی چند رنگی نیز در این نوع و طرح وجود دارد بدین صورت که می‌توان در هر لحظه از زمان توسط یک ریموت کنترل رنگ نورپردازی سقف کشسان را تغییر داد.

سقف کشسان ترنس (ساده)
سقف کشسان ترنس (ساده)

اندازه گیری سقف کشسان

در ابتدای کار پلان محل مورد نظر را به وسیله خط کش و مداد ترسیم کنید
اندازه به سانتیمتر و با حروف انگلیسی باشد میلیمتر‌ها را رو به بالا رُند کنید.
در اندازه‌گیری سقف اصلی نیازی به محاسبه‌ی کشش نیست تنها ارائه‌ی اندازه واقعی کافی است.

در شکل های چند ضلعی متقارن مانند مربع و مستطیل اندازه گیری طول و عرض کافی است ولی در صورتی که اضلاع روبه‌رو با هم مساوی نباشند باید اندازه‌های هر چهار ضلع و قطر‌ها داده بشود. در دایره و بیضی قطر نیز بایستی اندازه‌گیری شود.

در شکل‌های منحنی یا یک و یا چند طرف منحنی، روشِ مشخص کردن محل نقاط مهم است بدین صورت که نقاط ابتدایی، میانی و انتهایی منحنی باید نامگذاری شود سپس شکل مثلث بندی شده به صورتی که طول مستقیم اضلاع و قطر ها داده می شود همچنین طول منحنی ها یعنی حد فاصله بین نقاط ابتدایی میانی و انتهایی نیز بایستی مشخص بشود برای اندازه گیری طول قسمت های منحنی متر دستی را روی قوس خوابانده و اندازه گیری شود.

نصب سقف کشسان و نکات مهم آن

شروع از گوشه‌ها به صورت مقابل به مقابل
در نصب سقف‌های کشسان برای آن که کشش یکنواخت انجام شود حتما از گوشه‌ها باید شروع کرد، پس از آنکه گوشه‌ها نصب شد قسمت‌های بعدی نیز به صورت مقابل به مقابل نصب می‌شود.

نصب گوشه به گوشه
نصب گوشه به گوشه

پروفیل‌های اصلی سقف کشسان

پروفیل h
پروفیل دیواری A
پروفیل سقفی
پروفیل میانی W

پروفیل چیست؟

نوعی سازه از جنس آلومینیوم است که جهت نگه داشتن سقف کشسان بر روی سقف و دیوار استفاده می‌شود ، پروفیل‌ها مانند شاسی عمل می‌کنند و با مقاومت بسیار بالا ضعف‌ها را تا سال‌ها بدون نقص نگه می‌دارند، این سازه بسته به نوع دیوار و سقف با پیچ‌های مختلفی نصب می‌شوند.
در نصب سقف‌های کشسان بنا بر شرایط پروژه از پروفیل‌های مشخصی استفاده می‌شود.

پروفیل‌های اصلی سقف کشسان
پروفیل‌های اصلی سقف کشسان

نورپردازی سقف کشسان

نیازمند به نورپردازی از پشت هستند و تنها سقف کشسان لاکر است که به دلیل عدم حضور نور برای آن نورپردازی از رو باید انجام شود در نورپردازی کلیه سقفهای کشسان معمولا از منبع‌های نور مختلف برای نور پردازی استفاده می‌شود.

LED و SMD

♦در نورپردازی سقف کشسان چاپی و ترنس استفاده شده و به صورت مارپیچ بر روی سقف اصلی نصب میشود منبع نور دارای عمر بسیار طولانی با نوردهی عالی است
♦بهترین و مهمترین نورپردازی سقف کشسان در دو نوع تک رنگ و RGB
♦قابل نصب با بست دو پایه

نورپردازی سقف کشسان
نورپردازی سقف کشسان

فیبر نوری  (اپتیکال فایبر)

فیبر نوری یا تار نوری رشته‌ی باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه یا پلاستیک است که می‌تواند نوری را که از یک سرش وارد شده را از سر دیگر خارج کند ضخامت فیبر نوری از 0/2میلیمتر تا یک میلیمتر می‎باشد.

فیبر نوری
فیبر نوری

کریستال نوری

یکی دیگر از نورپردازی‌های سقف کشسان استفاده از کریستال‌های نوری است در کریستال‌ها یک لامپ ال ای دی کوچک قرار داده می‌شود که با تابیدن به محفظه تراش خورده که عموما شیشه‌ای از جنس اکریلیک هستند موجب می‌شود پس از روشن شدن یک نور نامنظم به شکل ستاره در سقف ایجاد شود، معمولاً از کریستال‌های نوری برای ترکیب کردن با فیبر نوری استفاده می‌شود.

کریستال نوری
کریستال نوری

اینستاگرام ما: https://www.instagram.com/epoxyshiraz/

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *